Saturday, March 19, 2011

Fire drill?

Bismillah

Alhamdulillah..
Segala puji dan puja hanya selayaknya bagi Allah.
Saya 'masih' lagi diberi peluang untuk mengecapi nikmat Islam,
Walau mungkin, saya masih belum cukup bersungguh-sungguh beramal dengannya... astagfirullah

Intospeksi diri...

*siapa penulis? harap diabaikan. moga dengannya, kita lebih mudah untuk sama-sama bermuhasabah akan diri masing-masing. insyaAllah.

Fire drill?
Kenapa tiba-tiba saya ingin menyebut alkisahnya fire drill?



Awal pagi tadi, di kolej kediaman saya, ada diadakan fire drill, atau bahasa melayunya, latihan kebakaran.
Mendengar loceng kebakaran yang bingit memenuhi ruang asrama, menyebabkan saya terus terbangun dari tido. Melihat jam di handset, baru menunjukkan pukul 4.20 pagi.

Saya bangkit, melihat tingkap. Tiada tanda-tanda asap atau kebakaran... jadi saya terus ke tandas, untuk kemudiannya menunaikan apa-apa yang perlu (tetapi tidak turun untuk fire drill.. hehe.. - xperlu dicontohi)~

Saya kira, lama juga loceng berbunyi. Sampai pukul 5 pagi kalau tak silap saya.
Mungkin, sebab tak ramai yang turun kut. (kalau dari pandangan tingkap saya, saya tidak sedar seorang pun yang turun)

Bahkan, beberapa orang pelajar, menjerit "Apiii! Apiii!".
Kelihatan seperti bermain-main dengan situasi itu, sedang, mereka juga tidak kelihatan turun ke bawah.

Hmm,
Jadi, ada apa dengan fire drill?

Kerana kejadian itu, saya jadi terfikir...
Untuk persediaan menghadapi situasi kebakaran, kita dapat membuat fire drill.
Tetapi, untuk persediaan menghadapi kematian, ada ke death drill??

Ya, death drill (boleh gune ke term ni?). Pernah anda terfikir?

Kalau dalam kebakaran, kita dilatih untuk bersiap sedia dalam apa jua keadaan pun.
Kebakaran boleh berlaku secara tiba-tiba (fire drill pun biasa diadakan di tengah malam - melatih kita sentiasa bersiap sedia)
Any moment occuring events.

Bagaimana pula kematian?
Bukankah ia juga boleh terjadi dalam apa jua keadaan (ada orang mati ketika tido, berjalan, sujud dll)
Bukankah ia berlaku secara tiba-tiba
(kalau dalam kebakaran, sekurang-kurangnya, kita ada smoke detector devices untuk mengesan asap.. kalau kematian?? ada detector device jugak ke?)
Yes, and it is also any moment occuring event.

Jadi, rasanya perlu tak kita buat death drill ini?
Yup, semestinya.

Malah,
Jika fire drill - kebarangkalian untuk seseorang itu mengalami kejadian real-life kebakaran adalah amat-amat kecil dalam seumur hidupnya.
Death drill - pula sebaliknya... tiap-tiap yang bernyawa itu, pasti akan menghadapi mati.
Pasti.

Ada sesiapa yang mengaku dirinya terlepas dari kematian?
Ada?
Saya pasti, bahawa semua yakin dan amat-amat mengetahui, kematian itu, akan datang menjengah mereka.
Baik yang bukan Islam sekalipun.

Jika fire drill itu, demi mengelakkan badan kita dijilat api dunia.
Death drill pula, demi mengelakkan badan kita diratah, api neraka yang tidak terperi seksanya..
Bahkan, kalau tak silap saya, ada riwayat mengatakan, ianya 100x lebih panas dari api di dunia. Na'udzubillah

Yang pasti, kita tidak akan sanggup untuk memasukinya, barang pun sesaat.
Saya tak sanggup. Anda?

Kepanasan gunung berapi pun sudah tak tertahan. Apatah lagi seksa di api neraka?


Jadi, apakah kita masih mahu lengah-lengahkan diri dari melaksanakan death drill??
*death drill = persiapan dalam menghadapi kematian

Apakah kita tahu, bahawa kematian kita itu masih lambat lagi?
Tidak.
Bahkan, saya pasti, tiada yang mampu memastikan bahawa dirinya masih hidup pada esok hari.

Teringat saya, kepada seorang rakan (atau boleh dipanggil abang), yang baru sahaja meninggal pada cuti mid-sem yang lepas (9/3/11). Umurnya ketika itu baru mahu menjengah 22 tahun.
Al-Fatihah....

Masih segar di ingatan saya, hanya beberapa hari sebelum itu, kami bertegur sapa di perkarangan masjid. Senyumannya, sapaannya.
Saya ada bertanya, ke mana tempat dia akan balik - jawabnya, Terengganu.
Rupa-rupanya, dalam perjalanan pulang ke rumah di Terengganu itulah, dia mengalami kemalangan jalan raya, sehingga meragut nyawanya.
Innalillah...

Jujur, mendengar berita kematiannya sahaja membuat saya terpana.
Bagaimana jikalau, yang pergi, lepas pertemuan itu... saya? Tidak mustahil bukan.

Alhamdulillah.
Allah masih mengizinkan saya untuk bernafas.
Begitu juga buat anda yang membaca.

Dan kita perlu sentiasa ingat,
Bahawa kematian itu tidak mengambil kira umur...

Persoalannya,
Adakah kita bersyukur dengan kesempatan yang Allah berikan ini?
Apakah dengan terus berada dalam jalan yang melupakan Allah itu tandanya kita bersyukur?
Apakah, dengan mengisi masa hidup di dunia yang singkat ini, dengan perkara-perkara lagha dan maksiat, itu yang ingin kita bawa tatkala menghadapNya?
Justeru pula, mengapa, tatkala ada orang-orang yang mengingatkan kita kepada Allah.. kita sering perlekehkan??
Kalau begitu, mengapa tika, ada orang yang concern terhadap 'masa depan' kita, kita buat tak peduli??

Mengapa?

Ego sangatkah kita?
Terasa diri lebih bagus?
Sampaikan tidak boleh ditegur, tidak boleh dinasihati...

Jangan, jangan wahai diri....
Nasihat buat diri saya sendiri.. terutamanya.
Yang ada masanya, merasa ego untuk menerima nasihat dan teguran..

Sesungguhnya, takabbur itu hanya layak bagi Allah.
Manusia itu, sedikitpun tidak layak untuknya.
Siapakah kita, tanpaNya?

Dan kelak..
Ya, di akhirat nanti.. kau akan benar-benar menyesal dengan perbuatan tidak pedulimu itu.

Akan tetapi, rugi sekali...
Rugi
Kalau engkau rendahkan egomu serendah tanah yang dipijak-pijak sekalipun ketika itu
Penyesalan itu tetap tiada membawa apa-apa guna
Kerana, ketika di dunia dahulu,
Kau sendiri yang tidak menggunakan peluang yang Dia berikan, untuk mendekatkan dirimu kepadaNya....


Firman Allah s.w.t dalam kitabNya,

"Apabila mereka dilemparkan ke dalamnya mereka mendengar suara neraka yang mengerikan, sedang neraka itu menggelegak,

hampir-hampir (neraka) itu terpecah-pecah lantaran marah. Setiap kali dilemparkan ke dalamnya sekumpulan (orang-orang kafir). Penjaga-penjaga (neraka itu) bertanya kepada mereka: "Apakah belum pernah datang kepada kamu (di dunia) seorang pemberi peringatan?"

Mereka menjawab: "Benar ada, sesungguhnya telah datang kepada kami seorang pemberi peringatan, maka kami mendustakan (nya) dan kami katakan: "Allah tidak menurunkan sesuatu pun, kamu tidak lain hanyalah di dalam kesesatan yang besar".

Dan mereka berkata: "Sekiranya kami mendengarkan atau memikirkan (peringatan itu) niscaya tidaklah kami termasuk penghuni-penghuni neraka yang menyala-nyala".

Mereka mengakui dosa mereka. Maka kebinasaanlah bagi penghuni-penghuni neraka yang menyala-nyala.

[Surah Al-Mulk, 67: 7-11]



*kafir=ingkar... sebagai muslim, kita tetap boleh merefleksi diri kita pada ayat-ayat yang mengecam orang kafir..

It is never too late to change.

Masih tak berminat untuk melakukan death drill??
Tak mengapa.
Saya tak rugi sedikitpun.
Mereka-mereka juga tidak rugi sedikitpun.
Rakan-rakan yang kamu seringkali bergaul bersama, itupun tidak akan rugi.

Sebaliknya, jika dengan izinNya kamu sedar..
Dan mengambil tindakan untuk berubah ke arah yang lebih baik.
Dirimu itu sendiri yang akan amat-amat beruntung.
Yep.
Mengelakkan diri daripada diseksa beribu-ribu tahun di neraka... apakah itu bukan suatu keuntungan yang besar?

Kelak, kamu dengan amalanmu di hadapan Allah.
Aku dengan amalanku di hadapanNya.
Mereka dengan amalan mereka di hadapanNya jua.

Sedang aku tahu, amalanku juga masih sedikit...
Dosaku juga bertimbun.
Tiada masa pula aku ingin mempersoalkan pula amalanmu..

Hanya saya mampu berdo'a
Moga 'kelak', saya dan kamu dapat sama-sama mendapat redha dariNya.
Dan terhindar dari seksaan neraka yang dahsyat.

Aminn ya Rahman

Secerdik-cerdik manusia ialah yang terbanyak ingatannya kepada kematian serta yang terbanyak persiapannya untuk menghadapi kematian  itu. Mereka itulah orang-orang yang benar-benar cerdik dan mereka akan pergi ke alam baqa' dengan membawa kemuliaan dunia dan akhirat.”
[HR. Ibnu Majah dan Abiddunya]


ps: death drill = persiapan menghadapi mati = amalan kebaikan + taqwa.. dan drill ini telah lama pun bermula. . .

-truth seeker-
in the observation of Allah

No comments: